Satser på kopp, topp og bredde

Markedssjef og sponsoransvarlig Johan Kraft-Johanssen ønsker at Circle K skal bidra til både toppsatsing og rekruttering i norsk basketball de neste årene. Tori Solberg Halvorsen og Stian Mjøs, nøkkelspillere i de norske seniorlandslagene, håper klubbene i basket-Norge vil satse på Koppen 2018.

ARILD SANDVEN (tekst og foto)
07.12.2017
Circle K utvider sitt engasjement for norsk basket, og begynner med Koppen 2018.

Salget av Koppen startet 31. oktober, og kan gi Norges Basketballforbunds klubber 100 kroner i fortjeneste per solgte kopp.

På Circle K-stasjonene selges koppene for 299 kroner, mens klubbene får mulighet til å kjøpe dem for 199. Nå oppfordrer NBBF klubbene til å kontakte sin lokale Circle K-stasjon så fort som mulig, for å få i gang salget før jul.

- Avtalen er jo ikke eksklusiv for basket, men for alle lag og foreninger i Norge, presiserer Johan Kraft-Johanssen, markedssjef og sponsoransvarlig i Circle K.

- Koppen gir gratis drikke på våre stasjoner i ett år, klubbene får kjøpe for 199 kroner per kopp, bare de tar kontakt med sin lokale stasjon og gjør en avtale. Dette er vårt viktigste lojalitetsverktøy, sier Kraft-Johanssen, og forteller at store firmaer kjøper «3-4-5000» Circle K-kopper (tidligere Statoil-) og deler ut til sine ansatte.

Han mener også den er lettsolgt og perfekt som julegave:

- De tre siste dagene før julaften selger vi 35-40.000 kopper, så det er kanskje Norges største «i siste liten»-julegave.

 

- Kjempemulighet

Sesongens toppscorere hittil i Kvinneligaen og BLNO, Tori Solberg Halvorsen (29) og Stian Mjøs (28), oppfordrer også basketfolket til å satse på Koppen.

- Jeg føler at det er en enkel dugnad og en kjempemulighet for klubbene til å tjene gode penger, sier Tori.

- Man kan selge og gi bort til foreldre og besteforeldre, det er så mange mennesker i basket-Norge, og dette er lettere å selge enn toalettpapir og tørkeruller, mener Ullern-forwarden.

Tori og Stian er takknemlige for at Circle K bidro til å få seniorlandslagene i gang igjen tidligere i år. De to landslagene deltok i hver sin turnering: U23-landslaget for menn i Universiaden i Taipei der det ble 14.- plass blant 24 lag, og kvinnelandslaget i en firelagsturnering  i Hellas, der de møtte og tapte klart for tre europeiske topplag.

- Veldig gøy komme i gang med landslag igjen, fastslår Stian Mjøs – selv om han som 28-åring var uaktuell for Universiaden og måtte nøye seg med treninger og treningskamper.

- Det er ikke mye aktivitet i norsk basket fra april til oktober, eller fra mars til oktober hvis man er uheldig og ryker tidlig ut av sluttspillet. Landslag gir motivasjon, og det er også bra for de yngre spillerne å ha noen forbilder å se opp til. Det ble også mer blest rundt basketball i Norge, med økende interesse i media og VG og flere andre på banen, understreker Bærum-profilen.

- Jeg kjenner flere etablerte spillere som vurderte å gi seg, men som fikk en ny motivasjon da det ble landslag igjen, forteller Tori Solberg Halvorsen.

- Det er viktig for oss å komme ut og spille, møte nye spillere og lag og få nye impulser. Vi har mistet noen årganger i norsk basket, men har mange gode talenter på vei opp nå, flere av dem allerede i KL. Det er viktig for dem også at vi har et landslag.

 

Stipend og fond

Circle K har inngått sin treårsavtale med NBBF med et grunnbeløp for å sponse de to seniorlandslagene, men ønsker også å bidra til bredde.

- Vi vil stimulere til rekruttering og kjennskap til basketsporten i Norge, og har nå i første omgang etablert Circle K-stipendet, med 10.000 kroner til landets beste talent. Totalpakken her er 50.000 kroner, og da vi vil vi også støtte klubber som ønsker å ta inn spillere som ikke har økonomi til å delta, samtidig som vi har opprettet to priser: Én til klubben med best rekruttering totalt, og én til klubben med best rekruttering i prosent av antall medlemmer. De prisene vil bli delt ut under Den Store Trenerhelgen i Oslo i januar (12.- 14.), opplyser Johan Kraft-Johanssen.

- Vi ønsker også å komme inn som kampsponsor for All Star-kampene for kvinner og menn under Den Store Trenerhelgen lørdag og søndag, og har også dialog med Basketballforbundet angående noen andre arrangementer. Vi ønsker å nå ut til bredden i norsk basket, og ser på muligheter for hvordan vi best kan gjøre det, presiserer markedssjefen.

Norges Basketballforbund er svært godt fornøyd med samarbeidet med Circle K.

- Det har vært en vanvittig god dialog til nå. Jeg kom inn i forbundet etter at avtalen med dugnadslandslagene var ordnet, men opplever at Circle K er veldig positive og innstilt på å være med og løfte norsk basket, sier NBBFs nye generalsekretær, Silje Særheim.

- Circle K har ikke kultur for å sponse andre i norsk idrett, så det er fantastisk at de er kommet inn på basket. Vi ønsker å ha dem inn som vår hovedsponsor, og ser at for eksempel 3-mot-3-prosjektet vil kunne trigge dem, og har samtaler om andre områder innenfor sporten vår, forteller generalsekretæren.

Hun snakker entusiastisk om Circle K-fondet som gir klubbene mulighet til å finansiere deltakelsen til spillere som ellers ikke har økonomi til å delta.

- Et fond for økonomisk barriere, hvor klubbene kan søke på vegne av utøverne. Vi tenker også på å få til andre typer fond. Det er jo et mål og en visjon i norsk idrett å få alle med, understreker Silje Særheim.